Skip to main content

9 Pemakanan Terbaik Untuk Jantung Anda

9 Pemakanan Terbaik Untuk Jantung Anda




Jantung merupakan organ terpenting manusia. Ia berfungsi mengepam dan mengedarkan darah ke seluruh badan. Makanan yang mengandungi Omega 3 adalah salah satu makanan terbaik untuk jantung kita. Berikut adalah makan yang baik untuk jantung yang sihat.

Oat

Mulakan hari anda dengan semangkuk oat. Sajian ini kaya asid lemak omega 3, folat dan kalium. Ia juga kaya dengan serat membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dan mencegah pembentukan plak di dinding arteri.


Salmon

Ikan yang kaya dengan asid lemak omega 3 ini efektif menurunkan tekanan darah dan mencegah pembekuan darah. Ia juga dapat mengurangkan risiko kematian akibat serangan jantung hingga 33 peratus.

Cadangan makanan : 2 keping seminggu

Avocado

Menambah lemak sihat ke dalam diet anda. Avocado sangat kaya dengan lemak tunggal tidak tepu malah ia mampu menurunkan kadar kolesterol jahal LDL dan meningkatkan kadar kolesterol baik HDL dalam tubuh.


Minyak Zaitun

Kaya dengan lemak tunggal tidak tepu dan ia pengganti baik bagi mentega.


Kekacang

Kacang almond mengandung beberapa nutrisi yang menjaga darah tetap mengalir dengan baik dan membuka arteri. Mereka adalah sumber makanan yang sangat baik untuk vitamin E, antioksidan yang mencegah kolesterol jahat teroksidasi dan membentuk plak pada dinding arteri. Almond kaya akan kalsium, vitamin E, magnesium dan lemak sehat, yang semuanya baik untuk jantung Anda. 


Berries

Blueberries, raspberries, strawberries dan lain-lain berries kaya anti keradangan. Ia berfungsi untuk mengurangi risiko penyakit jantung dan kanser.


Bayam

Bayam merupakan sumber vitamin C dan Beta-Karotin. Nutrisi ini merupakan antioksidan yang kuat dan dapat membantu mencegah kolesterol jahat. Bayam kaya dengan berbagai komponen sihat seperti lutein, folat, kalium dan serat.


Biji Rami (Linseed)

Biji rami kaya dengan serat dan omega 6. Pengambilan biji rami boleh dimakan bersama sajian oatmeal anda.


Kacang Soya
Kacang soya membantu menurunkan kadar kolesterol kerana rendah lemak.



Popular posts from this blog

Definisi Berpantang Untuk Wanita Selepas Bersalin

Apa yang dimaksudkan dengan berpantang?


Menurut kamus Dewan Bahasa Edisi ketiga, berpantang bermaksud sesuatu yang dilarang dilakukan mengikut adat dan kepercayaan. Bagi wanita yang baru melahirkan anak, mereka dilarang melakukan perkara atau memakan sesuatu sehingga tamat tempoh berpantang iaitu selama 44 hari. Meskipun terdapat satu pihak iaitu pakar perubatan yang tidak bersetuju dengan amalan pantang larang ini, namun ia telah menjadi kepercayaan dan ikutan masyarakat Melayu sejak turun temurun lagi.
Berpantang secara alami tidak akan memudaratkan jika tidak diamalkan secara keterlaluan. Hakikatnya tempoh berpantang itu sendiri adalah proses pemulihan dan emosi ibu. Seelok-eloknya amalan ini haruslah tidak bertentangan dengan kaedah rawatan moden. Kebiasaannya tempoh bersalin adalah selama 44 hari. Namun ada pihak yang melanjutkan tempoh berpantang sehingga 100 hari untuk tidak bersama suami demi kebaikan jangka panjang.
Selain itu, amalan berpantang ini adalah untuk memastikan badan…

5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat

Semalam saya tanya hubby, "nak makan apa malam ni?".
Dia jawab "makan apa yang ada je".
"Jom makan luar nak?" Kata saya.
"Takyah lah!"
"Ehh nape? Saya lapar ni"
"Jimat! Awak kan bole masak"
Ekkk!! [terkono den sebijik-sebijik] Dalam hati saya, ehh duit ada nak jimat cermat plak. Kenapa perlu berjimat cermat? Zaman la ni semuanya duit. No money no talk!
Nak makan duit!
Nak masuk tandas awam duit!
Nak lalu atas jalan kena tol duit!
Nak isi minyak duit!
Semuanya duit. Pening aihh cite pasal duit ni. Nak cari duit pun pening. Ada duit pun pening. So sekarang ni takyah pening-pening, apa kata kita berjimat cermat dan belanjakan apa yang perlu saja. 
Ibarat keperluan vs kehendak. 
5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat.

#1 Digunakan semasa kecemasan
Selalunya kita takkan tau bila hal-hal kecemasan akan berlaku. Kereta rosak ke, tayar pancit ke, eksiden ke. Jadi kena sediakan payung sebelum hujan. Hasil dari pendapatan bulanan kita perlu simp…

Pengalaman Bersalin Yang Sangat Mencabar Dan Cukup Trauma

Alhamdulillah setelah sebulan lebih melahirkan baby amr, saya berkesempatan untuk berkongsi cerita dengan anda-anda semua. Ada yang rindu saya ke? Eceh perasan macam artis pulak. Okay saya bersalinkan baby amr pada 7 Oktober 2015 jam 3.15 am di Hospital Besar Ampuan Rahimah dengan berat 3.5kg secara normal. Baby amr antara anak yang paling besar saya lahirkan berbanding abang dan kakak dia. Tu pun sebab dah overdue seminggu, syiok dia duk dalam perut mama.
Orang kata lain anak lain ragam dia, macam tu jugak saya. Pengalaman melahirkan mereka juga berbeza yang sama hanya sewaktu mengandung. Saya tak pernah alami morning sickness yang saya tau saya akan jadi kuat makan. Haha! Seronok makan masa pregnant ni makan banyak pun orang tak kisah sebab makan untuk dua orang. Tapi kena berpada-pada lah nanti kena macam-macam penyakit baru tau. So far alhamdulillah saya hampir nak GDM [kencing manis ketika mengandung] lagi sikit je lagi, bacaan air gula saya masa tu 7.7 kalau cecah 8 memang menan…