Skip to main content

Bahaya Keputihan Kepada Bayi Dalam Kandungan Part 1

Bila tengok gambar baby teringat pengalaman masa bersalin tiga tahun yang lalu. Pengalaman bersalin anak pertama sangat mudah, Alhamdulillah dapat bersalin normal dan baby dapat pulang ke rumah tanpa ada masalah. Muhammad Afif Safwan dilahirkan pada 19 September 2011 [35/36 minggu] pada jam 5.04 pagi dengan berat 2.3 kilogram. Tubuh dia sangat comel, rasa takut nak pegang. Cuma pada hari kelima, Afif diminta check darah di Klinik Anika, Klang kerana jaundis. Masa tu hati ibu mana yang tidak sedih apabila melihat anak kecil yang baru lahir dimasukkan semula ke hospital. Sedih sangat bila tengok kaki kecil yang comel dicucuk dengan jarum. Kalau kita yang besar ni pun dah rasa sakit, apatah lagi anak kecil.

Afif ditahan wad tidak lama, hanya sehari sahaja. Walau sehari rasa macam setahun je. Makcik bukan suka duduk kat hospital lelama. Naik kematu jiwa, rasa sakit sepanjang masa.
Okay tu kisah Afif, sekarang pun afif dah tiga tahun lebih. Semakin kuat makan, semakin sihat, semakin petah bercakap, ada saja ngomelan dia dan semakin bijak. Syukur tak terkata pada yang Maha Esa atas kurniaan Nya.

Berbalik pada tajuk, yang saya nak ceritakan adalah kisah Nicha. Saya tidak menyangka akan mengandungkan Nicha ketika Afif berusia 4 bulan. Terkejut sangat, rasa macam tak percaya dan tak bersedia untuk mengandung lagi. Namun saya tetap redha, mungkin ini ketentuan tuhan. Kata orang sudah rezeki, elok lah mengandung masa muda-muda ni.

Perjalanan selama mengandungkan nicha tidak ada banyak masalah, cuma apabila masuk lima bulan saya dapati ada cecair keputihan tidak berbau yang sangat likat keluar dari faraj. Masa tu saya fikir ia tidak lah serius. Sampai lah usia kandungan saya tujuh bulan saya terjumpa satu artikel dah tak ingat kat mana, mengenai bahaya keputihan. Lepas dari baca artikel tersebut saya menggesa suami saya untuk check up di Hospital Bersalin UMRA Shah Alam. Kebetulan saya memang merancang untuk bersalin Nicha di UMRA.

Saya mengadu pada doktor yang keputihan sering keluar dari faraj. Doktor terus ambil sampel untuk bawa ke makmal. Seminggu selepas itu, Hospital Bersalin UMRA call saya untuk memberitahu keputusan sampel sudahpun keluar, mereka meminta saya untuk datang ke UMRA berjumpa dengan doktor. Berita yang saya terima adalah berita yang kurang baik, saya disahkan jangkitan GBS positive atau nama penuhnya Group B Streptococcus.

Apa itu Group B Streptococcus?

Group B Streptococcus atau GBS, adalah salah satu daripada pelbagai jenis bakteria yang biasanya hidup di dalam badan manusia. Kira-kira satu per tiga daripada kita "membawa" GBS di dalam usus tanpa kita sedari. 

Kira-kira ¼ daripada wanita mempunyai GBS di dalam faraj mereka. Kebanyakan wanita tidak mengetahui bahawa mereka dijangkiti GBS kerana biasanya ia tidak mendatangkan masalah atau menunjukkan simptom-simptom tertentu.

Walau bagaimanapun, dalam kes-kes yang jarang berlaku, GBS boleh menyebabkan penyakit yang serius dan boleh menyebabkan kematian kepada bayi yang baru lahir. Walaupun kes-kes ini luar biasa, GBS merupakan punca jangkitan yang teruk kepada bayi yang baru dilahirkan, terutamanya pada minggu pertama selepas kelahiran (dikenali sebagai jangkitan permulaan awal).

[sumber : babycenter.com]

Mula bimbang rasa nak beranak dah.

Bila dapat tau mengenai jangkitan ini saya mula bimbang dengan nasib Nicha yang ketika itu masih dalam kandungan. Doktor mengesyorkan untuk bersalin secara ceaserean kerana risiko diserang jangkitan amat rendah berbanding normal. Namun sekiranya saya memilih untuk bersalin normal, 2 jam sebelum kelahiran saya perlu disuntik antibiotik. Walaubagaimana pun doktor sekali lagi menegaskan bahawa risiko bersalin normal sekiranya tidak sempat untuk memasukkan antibiotik ke dalam badan akan menyebabkan jangkitan pada bayi.


Hati mula resah menghitung hari. Fikiran bercelaru, akhirnya saya buat keputusan untuk minta second opinion di hospital kerajaan. Belum pun sempat nak minta pendapat dari doktor kerajaan tiba-tiba tanda darah mula muncul pada usia kandungan mencecah 33 minggu.

Panik!

Rasa belum sampai lagi due bersalin. Arghh! Takut! Saya terus mengadu dengan mak. 

Apa perasaan mak pada masa itu? Apa akan terjadi pada kandungan saya? Adakah saya bersalin secara ceaserean atau normal?

Bersambung ke part 2.



Popular posts from this blog

Definisi Berpantang Untuk Wanita Selepas Bersalin

Apa yang dimaksudkan dengan berpantang?


Menurut kamus Dewan Bahasa Edisi ketiga, berpantang bermaksud sesuatu yang dilarang dilakukan mengikut adat dan kepercayaan. Bagi wanita yang baru melahirkan anak, mereka dilarang melakukan perkara atau memakan sesuatu sehingga tamat tempoh berpantang iaitu selama 44 hari. Meskipun terdapat satu pihak iaitu pakar perubatan yang tidak bersetuju dengan amalan pantang larang ini, namun ia telah menjadi kepercayaan dan ikutan masyarakat Melayu sejak turun temurun lagi.
Berpantang secara alami tidak akan memudaratkan jika tidak diamalkan secara keterlaluan. Hakikatnya tempoh berpantang itu sendiri adalah proses pemulihan dan emosi ibu. Seelok-eloknya amalan ini haruslah tidak bertentangan dengan kaedah rawatan moden. Kebiasaannya tempoh bersalin adalah selama 44 hari. Namun ada pihak yang melanjutkan tempoh berpantang sehingga 100 hari untuk tidak bersama suami demi kebaikan jangka panjang.
Selain itu, amalan berpantang ini adalah untuk memastikan badan…

Gadjet Impian Untuk Bisnes Shaklee Saya

Huawei P9 Plus atau Iphone 7 Plus? 
Mana satu nak pilih? Sebab dua-dua best!
Rasa nak dua-dua bole? Hahaha [gelak tamak]
Saya memana pun okeh sebenarnya. Sebab skrg kalau nak taip entry blog ke nak edit gambar ke semua guna smartphone. Jarang dah guna laptop. 
Cuma baru ni adik bongsu saya ada bagitau pasal iphone7 sambil tunjuk review dari youtube. Yang sangat menarik minat saya adalah kualiti rakaman video. Haihhh bila tengok rasa wowww! Cantik giler gambar dia.
Memandangkan saya ada terfikir untuk hasilkan video sendiri makanya saya perlukan phone yang bole hasilkan gambar yang cantik supaya wajah saya nampak lawa tanpa cela. Haa gitteew! 
Tapi tak nak lawa di gambo je kalau bole nak lawa bebetul. Kebetulan pulak bulan ni promo Collagen Powder haa akak dah rembat 2 kotak tau siap Vivix dan Vit C skali. Bila kulit i flawless sila jangan jeles, buat rugi ja. Why not u pun beli then kita lawa sesama. Lebih afdal gitteww.
So berbalik pada smartphone tadi mana satu pilihan hati?
Rasa nak beli I…

5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat

Semalam saya tanya hubby, "nak makan apa malam ni?".
Dia jawab "makan apa yang ada je".
"Jom makan luar nak?" Kata saya.
"Takyah lah!"
"Ehh nape? Saya lapar ni"
"Jimat! Awak kan bole masak"
Ekkk!! [terkono den sebijik-sebijik] Dalam hati saya, ehh duit ada nak jimat cermat plak. Kenapa perlu berjimat cermat? Zaman la ni semuanya duit. No money no talk!
Nak makan duit!
Nak masuk tandas awam duit!
Nak lalu atas jalan kena tol duit!
Nak isi minyak duit!
Semuanya duit. Pening aihh cite pasal duit ni. Nak cari duit pun pening. Ada duit pun pening. So sekarang ni takyah pening-pening, apa kata kita berjimat cermat dan belanjakan apa yang perlu saja. 
Ibarat keperluan vs kehendak. 
5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat.

#1 Digunakan semasa kecemasan
Selalunya kita takkan tau bila hal-hal kecemasan akan berlaku. Kereta rosak ke, tayar pancit ke, eksiden ke. Jadi kena sediakan payung sebelum hujan. Hasil dari pendapatan bulanan kita perlu simp…