Skip to main content

Ibu Hamil Wajib Tahu Tentang Aneamia Supaya Tidak Jejas Kandungan

Mengimbau pengalaman mengandung anak kedua suatu ketika dulu, saya mengalami masalah anaemia. Apa itu anaemia? Anaemia atau paling mudah difahami adalah kekurangan darah. Di mana jumlah sel darah merah atau hemoglobin ( protein pembawa oksigen) dalam sel darah merah berada di bawah normal. Tiap kali check up je mesti HB rendah. Sampai nurse marah-marah bagi nasihat supaya banyakkan mengambil sayuran dan tidak meminum teh atau kopi. Mau tak marah sebab HB saya masa tu 8 gm/dl. Jenuh jugak makan sayur bayam berkati-kati sampai nak naik muntah. Last sekali nurse suruh makan pil tambah darah, tapi bila makan pil tu sembelit pulak dah. Haisshhh, di suruhnya kita makan makanan yang berserat pulak supaya memudahkan proses pembuangan.

Akhirnya nurse di Klinik Desa Kampong Jawa minta saya buat ujian darah di Klinik Kesihatan Bukit Kuda memandangkan kes HB rendah saya ini dianggap serius. Makanya terkedek-kedek la mak buyung ni drive ke Klinik Kesihatan.

Apabila selesai buat ujian darah, sekali tengok result 10 gm/dl. Okaylah dari 8 gm/dl kan? Macam mana pun ia still jugak berada di tahap yang rendah. Faktor yang menyebabkan hemoglobin saya rendah adalah disebabkan jarak kehamilan yang terlalu dekat. Lepas si abang masuk 4 bulan saya hamil lagi. Pengsan mak! Ditambah juga faktor-faktor pemakanan yang tidak seimbang semasa kehamilan.

Okay dalam entry kali ni saya nak kongsikan sedikit berkenaan dengan zat besi yang ibu-ibu hamil perlu tahu.



Berapakah jumlah zat besi yang saya perlukan semasa hamil?

Sebelum hamil, anda memerlukan kira-kira 15 miligram (mg) zat besi sehari. Jumlah ini agak banyak. Kebanyakan daripada kita mungkin tidak dapat memenuhi keperluan yang disarankan ini. Semasa hamil, anda perlukan lebih zat besi untuk membantu mengekalkan kesihatan anda dan bayi. Jika anda tidak mendapat zat besi yang mencukupi untuk menjana penghasilan hemoglobin bagi anda berdua, anda mungkin akan mengalami anaemia akibat kekurangan zat besi. Ini merupakan jenis anaemia yang paling biasa berlaku dalam kehamilan. Kira-kira satu dalam lima wanita mengalaminya semasa hamil.

Apakah yang boleh saya lakukan untuk memastikan saya mendapat zat besi yang mencukupi?

Seorang wanita hamil memerlukan 30mg zat besi setiap hari. Seperti mana kebanyakan vitamin dan mineral lain, makanan ialah sumber terbaik bagi zat besi. Anda sepatutnya tidak perlu mengambil suplemen jika anda makan banyak sumber makanan yang kaya dengan zat besi. Ini bermakna anda perlu makan banyak sayur-sayuran berdaun hijau tua, roti bijian penuh, bijirin yang diperkaya dengan zat besi, kentang, daging merah tanpa lemak, kerang-kerangan, kismis, prun dan kekacang.

Vitamin C membantu badan anda menyerap zat besi dalam pemakanan. Cuba minum banyak jus oren atau makan buah-buahan atau sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin C semasa memakan makanan yang kaya dengan zat besi untuk membantu mengelak daripada mendapat anaemia.

Teh dan kopi membuatkan sukar bagi badan anda menyerap zat besi. Oleh itu, lebih baik jika anda elakkan meminumnya semasa waktu makan.

Bagaimana saya boleh tahu sekiranya saya menghidap anaemia?


Anaemia dapat dipastikan jika tahap hemoglobin anda kurang daripada 11.0 gm/dl. Ujian darah yang anda perlu jalani di klinik antenatal dapat menguji samada hemoglobin anda berada pada tahap yang memuaskan ataupun tidak. Agak normal juga bagi tahap hemoglobin untuk turun sedikit semasa hamil kerana terdapat lebih banyak cecair dalam darah anda yang mencairkan sel-sel darah merah. Doktor hanya akan mempreskripsikan pil zat besi jika tahap zat besi anda turun ke tahap sangat rendah.

Adakah sesetengah wanita lebih berkemungkinan mengalami anaemia semasa hamil?

Wanita yang mengamalkan diet yang rendah zat besi lebih berkemungkinan mengalami anaemia. Anda juga lebih berkemungkinan menghidap anaemia akibat kekurangan zat besi semasa hamil jika bekalan zat besi dalam badan anda telah sedia berkurangan, mungkin kerana jarak antara kehamilan terdahulu dan kehamilan kini sangat rapat, atau darah haid anda keluar sangat banyak sebelum anda hamil.

Jika anda mengandungkan anak kembar, maka keperluan bagi setiap bayi juga boleh meningkatkan risiko anda mengalami anaemia.

Thalassaemia juga adalah penyebab biasa bagi anaemia semasa hamil. Thalassaemia ialah penyakit kecelaruan darah yang diwarisi, di mana keupayaan untuk menghasilkan rantai hemoglobin, samada alfa ataupun beta, terjejas. Thalassaemia alfa lebih banyak berlaku di Malaysia berbanding thalassaemia beta. Baca lebih lanjut mengenai thalassaemia dalam kehamilan.

Apakah simptom-simptom anaemia?

Keletihan dan sesak nafas adalah tanda-tanda biasa bagi anaemia. Namun anda mungkin tidak sedar bahawa anda menghidap anaemia kerana simptom-simptom ini juga dialami oleh ramai lagi wanita hamil yang tidak mengalami anaemia. 

Sakit kepala, tinnitus (telinga berdengung) dan jantung berdebar adalah simptom-simptom lain anaemia, selain mempunyai tabiat mengidam makanan yang tidak biasa. Kelopak mata, dasar kuku dan lidah juga mungkin kelihatan pucat.

Bagaimanakah anaemia dirawat?


Doktor anda akan berbincang dengan anda tentang pemakanan untuk memastikan anda makan cukup makanan yang betul, dan beliau juga mungkin mempreskripsikan pil zat besi.

Keburukan pil zat besi ialah walaupun ia boleh memperbaiki tahap zat besi dalam badan, ia juga mempunyai kesan sampingan yang kurang menyenangkan. Pil zat besi boleh menyebabkan sembelit dan masalah perut yang lain seperti loya, cirit-birit dan sakit perut. Meningkatkan pengambilan serat dalam diet semasa mengambil pil zat besi boleh membantu mengelakkan sembelit. Mengambil pil tersebut semasa waktu makan pula boleh membantu mengurangkan kesan sampingan yang lain.

Jika anda rasa kesan sampingan tersebut menjana masalah serius kepada anda, mintalah doktor anda mempreskripsikan jenama yang lain atau mengurangkan dos yang perlu anda ambil kerana dos yang rendah mungkin lebih baik daripada tidak mengambilnya langsung.

Atau anda boleh rujuk pada pakar nutrisi shaklee kami bagaimana cara untuk mengatasi masalah anemia memandangkan set mengandung shaklee adalah antara yang paling selamat untuk dimakan oleh ibu-ibu hamil.

Adakah anaemia yang saya alami ini menjejaskan kesihatan bayi saya?

Melainkan anda menghidap anaemia yang serius, anda tidak perlu bimbang mengenai bayi anda. Badan anda akan memastikan bahawa bayi mendapat jumlah zat besi yang diperlukannya sebelum anda mendapatnya. Oleh itu, anda akan kekurangan zat besi dahulu sebelum bayi anda. Bayi anda menggunakan bekalan zat besi paling banyak dalam trimester kedua dan ketiga kehamilan, oleh itu, masa inilah anda perlu lebih menjaga diri sendiri.


Sumber : http://www.babycenter.com.my/a25006493/anaemia-kekurangan-zat-besi

Popular posts from this blog

Definisi Berpantang Untuk Wanita Selepas Bersalin

Apa yang dimaksudkan dengan berpantang?


Menurut kamus Dewan Bahasa Edisi ketiga, berpantang bermaksud sesuatu yang dilarang dilakukan mengikut adat dan kepercayaan. Bagi wanita yang baru melahirkan anak, mereka dilarang melakukan perkara atau memakan sesuatu sehingga tamat tempoh berpantang iaitu selama 44 hari. Meskipun terdapat satu pihak iaitu pakar perubatan yang tidak bersetuju dengan amalan pantang larang ini, namun ia telah menjadi kepercayaan dan ikutan masyarakat Melayu sejak turun temurun lagi.
Berpantang secara alami tidak akan memudaratkan jika tidak diamalkan secara keterlaluan. Hakikatnya tempoh berpantang itu sendiri adalah proses pemulihan dan emosi ibu. Seelok-eloknya amalan ini haruslah tidak bertentangan dengan kaedah rawatan moden. Kebiasaannya tempoh bersalin adalah selama 44 hari. Namun ada pihak yang melanjutkan tempoh berpantang sehingga 100 hari untuk tidak bersama suami demi kebaikan jangka panjang.
Selain itu, amalan berpantang ini adalah untuk memastikan badan…

Gadjet Impian Untuk Bisnes Shaklee Saya

Huawei P9 Plus atau Iphone 7 Plus? 
Mana satu nak pilih? Sebab dua-dua best!
Rasa nak dua-dua bole? Hahaha [gelak tamak]
Saya memana pun okeh sebenarnya. Sebab skrg kalau nak taip entry blog ke nak edit gambar ke semua guna smartphone. Jarang dah guna laptop. 
Cuma baru ni adik bongsu saya ada bagitau pasal iphone7 sambil tunjuk review dari youtube. Yang sangat menarik minat saya adalah kualiti rakaman video. Haihhh bila tengok rasa wowww! Cantik giler gambar dia.
Memandangkan saya ada terfikir untuk hasilkan video sendiri makanya saya perlukan phone yang bole hasilkan gambar yang cantik supaya wajah saya nampak lawa tanpa cela. Haa gitteew! 
Tapi tak nak lawa di gambo je kalau bole nak lawa bebetul. Kebetulan pulak bulan ni promo Collagen Powder haa akak dah rembat 2 kotak tau siap Vivix dan Vit C skali. Bila kulit i flawless sila jangan jeles, buat rugi ja. Why not u pun beli then kita lawa sesama. Lebih afdal gitteww.
So berbalik pada smartphone tadi mana satu pilihan hati?
Rasa nak beli I…

5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat

Semalam saya tanya hubby, "nak makan apa malam ni?".
Dia jawab "makan apa yang ada je".
"Jom makan luar nak?" Kata saya.
"Takyah lah!"
"Ehh nape? Saya lapar ni"
"Jimat! Awak kan bole masak"
Ekkk!! [terkono den sebijik-sebijik] Dalam hati saya, ehh duit ada nak jimat cermat plak. Kenapa perlu berjimat cermat? Zaman la ni semuanya duit. No money no talk!
Nak makan duit!
Nak masuk tandas awam duit!
Nak lalu atas jalan kena tol duit!
Nak isi minyak duit!
Semuanya duit. Pening aihh cite pasal duit ni. Nak cari duit pun pening. Ada duit pun pening. So sekarang ni takyah pening-pening, apa kata kita berjimat cermat dan belanjakan apa yang perlu saja. 
Ibarat keperluan vs kehendak. 
5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat.

#1 Digunakan semasa kecemasan
Selalunya kita takkan tau bila hal-hal kecemasan akan berlaku. Kereta rosak ke, tayar pancit ke, eksiden ke. Jadi kena sediakan payung sebelum hujan. Hasil dari pendapatan bulanan kita perlu simp…