Skip to main content

6 Makanan Yang Membuatkan Anak Anda Bijak



Nutrien dalam makanan boleh membantu perkembangan dan  pertumbuhan otak anak anda. Sesetengah makanan mengandungi nutrien penting serta lemak yang sihat, yang membantu otak untuk berfungsi secara optimum. Jadi pastikan anda memberi makanan yang boleh merangsang otak anak anda seperti blueberry, avokado, dan juga telur ke dalam diet mereka.

Dalam tempoh dua tahun pertama kehidupan, otak mereka berkembang lebih cepat. Untuk mengekalkan pertumbuhan yang pesat ini, otak memerlukan nutrien penting, termasuk lemak sihat, DHA dan zat besi.

Sepanjang zaman kanak-kanak, nutrien dan makanan adalah sumber bahan api untuk otak, ini kerana sel-sel otak sedang berhubung. Makanan yang anda berikan kepada anak anda boleh memberi kesan dalam pembelajaran, pemahaman, dan ingatan. Nutrien dalam pemakanan bukan sahaja penting, aktiviti fizikal dan tidur juga faktor utama dalam perkembangan otak yang sihat.

Berikut adalah enam makanan yang menyokong perkembangan fungsi otak yang sihat :

#1 Blueberry.
Penuh dengan flavonoid, blueberry membantu meningkatkan daya ingatan, pembelajaran dan pemikiran sementara memperlahankan penurunan yang berkaitan dengan usia dalam keupayaan mental.

Tips : Blueberry merupakan makanan yang sangat mudah dan serba boleh! Masukkan blueberry pada bijirin, salad, atau yogurt.

#2 Zaitun.
Makan buah zaitun secara teratur boleh mengurangkan kemerosotan otak kurang dari masa ke masa. Lemak tak tepu dalam buah zaitun digunakan oleh semua sel-sel dan menggalakkan pengangkutan oksigen ke otak.

Tips : Buah zaitun boleh digunakan sebagai ulam ketika makan tengah hari atau sebagai pembuka selera sebelum makan malam. Untuk bayi, cincang buah zaitun supaya mereka tidak tercekik semasa makan.

#3 Kacang.
Kacang mempunyai mono-unsaturated fats dan vitamin E, yang melindungi otak dari penyakit seperti Alzheimer.

Tips: Berikan anak anda untuk memakan mentega kacang bersama dengan roti. Sekiranya anak anda mempunyai alahan terhadap kekacang sila berjumpa dengan doktor.

#4 Ikan.
Makan ikan secara teratur seolah-olah mempunyai kesan ke atas saiz otak (jisim) dan boleh melambatkan proses penuaan otak. Minyak (omega-3 lemak) yang terdapat dalam ikan berlemak meningkatkan penyelesaian masalah, tumpuan, dan ingatan.

Tips: Dapatkan tabiat ikan itu bermula awal. Ikan yang dimasak boleh diperkenalkan pada tahun pertama apabila bayi menunjukkan tanda-tanda kesediaan untuk makanan lebih bertekstur. Walaupun matlamatnya adalah dua hidangan seminggu ikan lemak (seperti salmon, halibut, ikan kembung, ikan trout) untuk orang dewasa dan kanak-kanak yang lebih tua, satu hidangan seminggu boleh diterima untuk anak-anak muda. Membuat ikan pasti masak dan menghadkan merkuri yang mengandungi ikan seperti ikan todak.

#5 Avocado.
Avocad0 secara semula jadi kaya dengan lemak sihat (asid omega-3 asid lemak), avocado memperbaiki aliran darah ke otak, yang merupakan cara semulajadi untuk meningkatkan keupayaan otak.

Tips : lecek avocado untuk bayi. Bagi kanak-kanak, lecek avocado sebagai ganti mayonis dan sapukan pada roti sandwich, potong kepada ketulan sebagai makanan jari, atau satu avocado yang dibahagi dua dengan sudu dan perahkan jus lemon.

#6 Telur.
Pada awal 6 tahun pertama kanak-kanak mempunyai pusat memori yang sedang membangun. Choline adalah nutrien penting dalam proses ini. Satu kuning telur mempunyai kira-kira 200 miligram choline, yang memenuhi atau hampir memenuhi keperluan kanak-kanak sehingga 8 tahun. Telur juga mengandungi zat besi, folat dan vitamin A dan D (jika dipertingkatkan), yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal.

Tips : Kanak-kanak boleh memakan telur! Cuba hancur, rebus dan buat telur dadar. Sudah tentu mereka akan suka. Ada sumber menyatakan bahawa telur tidak menyebabkan kadar kolesterol tinggi dalam darah. 

Popular posts from this blog

Definisi Berpantang Untuk Wanita Selepas Bersalin

Apa yang dimaksudkan dengan berpantang?


Menurut kamus Dewan Bahasa Edisi ketiga, berpantang bermaksud sesuatu yang dilarang dilakukan mengikut adat dan kepercayaan. Bagi wanita yang baru melahirkan anak, mereka dilarang melakukan perkara atau memakan sesuatu sehingga tamat tempoh berpantang iaitu selama 44 hari. Meskipun terdapat satu pihak iaitu pakar perubatan yang tidak bersetuju dengan amalan pantang larang ini, namun ia telah menjadi kepercayaan dan ikutan masyarakat Melayu sejak turun temurun lagi.
Berpantang secara alami tidak akan memudaratkan jika tidak diamalkan secara keterlaluan. Hakikatnya tempoh berpantang itu sendiri adalah proses pemulihan dan emosi ibu. Seelok-eloknya amalan ini haruslah tidak bertentangan dengan kaedah rawatan moden. Kebiasaannya tempoh bersalin adalah selama 44 hari. Namun ada pihak yang melanjutkan tempoh berpantang sehingga 100 hari untuk tidak bersama suami demi kebaikan jangka panjang.
Selain itu, amalan berpantang ini adalah untuk memastikan badan…

5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat

Semalam saya tanya hubby, "nak makan apa malam ni?".
Dia jawab "makan apa yang ada je".
"Jom makan luar nak?" Kata saya.
"Takyah lah!"
"Ehh nape? Saya lapar ni"
"Jimat! Awak kan bole masak"
Ekkk!! [terkono den sebijik-sebijik] Dalam hati saya, ehh duit ada nak jimat cermat plak. Kenapa perlu berjimat cermat? Zaman la ni semuanya duit. No money no talk!
Nak makan duit!
Nak masuk tandas awam duit!
Nak lalu atas jalan kena tol duit!
Nak isi minyak duit!
Semuanya duit. Pening aihh cite pasal duit ni. Nak cari duit pun pening. Ada duit pun pening. So sekarang ni takyah pening-pening, apa kata kita berjimat cermat dan belanjakan apa yang perlu saja. 
Ibarat keperluan vs kehendak. 
5 Sebab Kenapa Kita Perlu Berjimat Cermat.

#1 Digunakan semasa kecemasan
Selalunya kita takkan tau bila hal-hal kecemasan akan berlaku. Kereta rosak ke, tayar pancit ke, eksiden ke. Jadi kena sediakan payung sebelum hujan. Hasil dari pendapatan bulanan kita perlu simp…

Pengalaman Bersalin Yang Sangat Mencabar Dan Cukup Trauma

Alhamdulillah setelah sebulan lebih melahirkan baby amr, saya berkesempatan untuk berkongsi cerita dengan anda-anda semua. Ada yang rindu saya ke? Eceh perasan macam artis pulak. Okay saya bersalinkan baby amr pada 7 Oktober 2015 jam 3.15 am di Hospital Besar Ampuan Rahimah dengan berat 3.5kg secara normal. Baby amr antara anak yang paling besar saya lahirkan berbanding abang dan kakak dia. Tu pun sebab dah overdue seminggu, syiok dia duk dalam perut mama.
Orang kata lain anak lain ragam dia, macam tu jugak saya. Pengalaman melahirkan mereka juga berbeza yang sama hanya sewaktu mengandung. Saya tak pernah alami morning sickness yang saya tau saya akan jadi kuat makan. Haha! Seronok makan masa pregnant ni makan banyak pun orang tak kisah sebab makan untuk dua orang. Tapi kena berpada-pada lah nanti kena macam-macam penyakit baru tau. So far alhamdulillah saya hampir nak GDM [kencing manis ketika mengandung] lagi sikit je lagi, bacaan air gula saya masa tu 7.7 kalau cecah 8 memang menan…